Dry needling

Dry needling kan de oplossing zijn voor spierpijn, stijve nek, hoofdpijn of migraine. Het wordt vergoed door alle zorgverzekeraars.

Dry needling, soms ook Intramuscular stimulation "IMS" genoemd, is een behandelmethode waarbij met een klein naaldje in verdikkingen, zogenaamde trigger points, van een spier wordt geprikt. De behandeling wordt onder andere toegepast voor de behandeling van:

• Pijn/ stijfheid in een spier en ook pijn elders ‘op afstand’.
  • Bewegingsbeperkingen in bijbehorende gewrichten.
  • Verminderde kracht in de betrokken spier(en).
  • Pijnontwijkend gedrag, je gaat je anders bewegen.
  • Tintelingen in arm en been.
  • Hoofdpijn en of duizelig.

Triggerpoints

Een patient met myofasciale pijn heeft last van stijfheid en vaak acute of zelfs chronische spierpijn. Wanneer de spieren te gespannen zijn, kunnen zich pijnlijke en verharde plekken vormen; de triggerpoints. De spierproblemen kunnen vaak door een dry needling therapeut, fysiotherapeut worden verholpen. Het aandrukken van een triggerpoint wekt meestal dezelfde pijn op waar de patiënt last van heeft.

Voor het ontstaan van chronische pijn komt dit neer op het volgende: als een zenuw niet goed functioneert, wordt de spier geleidelijk "supersensitief". Deze spier zal versterkt reageren op allerlei prikkels. Voorbeelden hiervan zijn rek, koude, warmte en druk. Een bij lichamelijk onderzoek waarneembare uiting van supersensitiviteit in de spier is het ontwikkelen van strengen en verharde pijnlijke punten, ook wel spierknopen genoemd. Andere termen die gebruikt worden voor spierknopen zijn: trigger points, tender points, myofascial trigger points.

Geen acupunctuur

Dry needling is geen acupunctuur en heeft in tegenstelling tot acupunctuur geen energetisch kader en er wordt geen gebruik gemaakt van meridianen om de aanprikpunten te bepalen.

Tijdens de behandeling wordt wél gebruikgemaakt van dunne acupunctuurnaalden. Deze worden gebruikt om een zogenaamde "release" van de spier te verkrijgen. De spier wordt geprikkeld met een dunne naald. In eerste instantie ontstaat een reflexmatige verkramping van de spier; dit wordt een Local twitch respons genoemd. Die wordt door de patiënt waargenomen. De bedoeling is dat naderhand de spier loslaat. Dat kan direct zijn (de patiënt voelt dan onmiddellijk een soort "losheid"), maar kan ook pas later optreden.

Meer ontspanning in de spier betekent dat de doorbloeding kan toenemen en herstel kan optreden. De mobiliteit in de aanliggende gewrichten kan verbeteren.

Het uiteindelijke doel van Dry needling is dat de "neuropathie" zich geleidelijk herstelt. De pijn neemt af en de spier en gewrichtsfunctie neemt toe.